Ranní rituály

28. 02. 2021 ZdravíNastavení organismu

RANNÍ RUTINA A RITUÁLY

Často se s lidmi bavím o rituálech a rutině a často dostávám odpověď, že je to vlastně nuda dělat co den každý ráno to stejný. No ale zuby si čistíš taky každý den ne? Rituály a rutina pomáhají být úspěšnější, soustředěnější a klidnější. A protože všechno začíná ráno, když ho ovládneš, máš vyhráno na celý den.  

Pokud tvoje ráno vypadá tak, že několikrát odložíš budík, chaoticky lítáš po bytě a sotva uděláš ranní hygienu - bude pravděpodobně v takovým duchu i celý zbytek dne. Na začátku dne máš jedinečnou příležitost šetřit svou energii tím, že si vybuduješ pevný a opakující se rituál. Máš šanci si vybrat kam bude směřovat tvoje pozornost, a protože jsi ještě plně nevstoupil do toho Matrixu tam venku - soustředit se je mnohem snazší.

Většina hodně úspěšných lidí přesně dodržují svoje rituály a rutiny a spoustě z nich to dost skvěle funguje. Tak na tom asi něco bude, ne? Každopádně zase praxe dělá mistra, takže pokud budeš číst jeden článek o top ten ranních rituálech za druhým a žádný z nich do života nezařadíš je ti asi jasný jak to dopadne. 

TVŮJ MOZEK MILUJE JISTOTY

Představ si, že zapneš svůj počítač a hned otevřeš 10 různých programů. Co se stane? Zásek! A s naším mozkem je to stejné. Otevřít oči a hned kontrolovat sítě, vybírat si oblečení, obléct si stejný ponožky, učesat se, a to všechno za hodně krátkou dobu, protože jsi několikrát odložil ten budík. A máme to tu obří stres, a ještě si nevytáhl paty z bytu. 

Co tahle si dát jediný úkol? Připravit se na den tím, že uklidníš mysl a probudíš tělo. Nemusíš hned meditovat. Stačí si po probuzení v klidu uvědomit dech a vnímat celý tělo. Zůstat plnou pozorností u sebe. Teď si představ, že to děláš každý ráno a zjistíš, že tvůj mozek bude vrnět blahem. Protože se naučí tuto malou jistotu, než vylezeš z postele. 

Nespěchej na sebe, toto je maraton, možná dokonce ultramaraton a ne sprint. Pokud už sis osvojil techniku zůstat po probuzení v sobě, tak přidej další skvělý nástroj. Ustel si postel. Jestli se teď směješ, tak čti dál. Drobnosti znamenají hodně, drobností se nám děje víc než těch velkých věcí. Teď jsme všichni na home office a většinu svého času trávíme jen v našich bytech. Tvůj mozek miluje jistoty, ale zároveň miluje všechny rozptýlení. Takže pokud máš pracovní stůl hned u postele a ta zůstane neustlaná, tak mi věř že ti tam utíká pozornost ať chceš nebo ne. Nemusíš stlát jak v pěti hvězdičkového hotelu, stačí přes postel přehodit přehoz a srovnat polštáře. 

Pro mě je největší hack na klidný ráno a nerušený rituály to, že si den předem večer uklidím a nachystám si vše na ráno. Ať už je to oblečení nebo rozvrh na druhý den. Tak to taky zkus. 

NOVÉ RUTINY

Chceš to celý zkusit a poskládat si vlastní ráno podle představ? Chceš začít něco nového? Skvělý způsob je technika skládání návyků (James Clear). Jednoduše k tomu, co už pravidelně děláš přidáš další činnost. Čistíš si zuby a přidáš k tomu stoj na jedné noze nebo dřep. Piješ ráno čaj přidáš k tomu techniku 5minutového deníku (Tim Ferriss). 

A pokud máš svoje ráno zmáknutý, tak si přidej větší rituály. Vstaň dřív, stačí půl hodinka a dej si pořádný protažení. Inspirací ti může být program Ranní jóga v naší academy. Začni s meditací. Zkoušej to sám, jen počítej nádechy a výdechy od jedné do deseti a pak zase zpátky od deseti do jedné. Zařaď práci s dechem. Technik je obrovský množství tak hledej a zkoušej co sedí zrovna tobě. 

Jak bude vypadat tvoje ráno je jen na tobě. Jen ty si určíš, jestli bude ráno pro nebo proti tobě. A ať už si stanovíš tři, pět nebo osm zvyků, tak si nedělej další stres s tím, že splníš jen něco. Vždycky je lepší něco než nic. Tak měj dobrý ráno každý ráno.

Zpět