Jak se motivovat?

02. 12. 2020 Základy

Chci vypadat dobře, zhubnout, možná se trochu zpevnit

Kolikrát jste si tohle řekli? Vzhled často bývá primární motivací začít "něco se sebou dělat". Možná to začalo pohledem do zrcadla nebo "dobře míněnou" poznámkou okolí. Každopádně jste se rozhodli začít cvičit a konečně "vypadat lépe". Přesto většinou selžete. Proč? Touha po lepším vzhledu nás možná nakopne na začátku, ale dlouhodobě to není dobrá motivace. 
 

Co to znamená "dobře"? 

"Vypadat dobře" je poměrně vágní pojem. A rozhodně se nejedná o konstatní veličinu. Když Vás vzbudím ve tři ráno, asi nebudete vypadat úplně dobře. Naopak pokud vyrážíte na důležité rande, těsně před odchodem asi budete vypadat co nejlépe. Pointa je *vzhled je subjektivní*. A je to samozřejmě v pořádku - dokud nepotřebujete vidět objektivní pokrok. 

Navíc nespokojenost se svým vzhledem má často psychologický základ. Pokud jste se sebou vždy nespokojeni, těžko se dostanete do situace kdy "vypadáte dobře" - bez ohledu na objektivní měřítka. Pokud jste naprosto spokojeni se svojí situací, těžko budete ve vzhledu hledat motivaci pro cvičení. 
 

Je to doopravdy vaše motivace? 

Zamyslete se, *proč* vlastně chcete vypadat dobře? Kde jste na tuto myšlenku přišli? Je to skuteně vaše motivace? Nebo za tím stojí okolí, televize, instagram, článek v novinách? 

Znovu, na externím impulsu, pokud je v rozumné míře, není nic špatného. Nicméně pro dlouhodobé udržení motivace je důležité ji internalizovat - přijmout za svojí. Externí motivace vás těžko podpoří v době, kdy je třeba dělat obtížná rozhodnutí. 

Meta poznámka: Sociální sítě mají jeden účel - dostat vaši pozornost. Opravdu chcete přejímat svojí motivaci a cíle z takového zdroje? 

Jak na to? 

Problém tedy máme nastíněn, teď už jen navrhnout řešení. Což bohužel není tak jednoduché protože *každý člověk je jiný* - musíte si otestovat, co funguje na Vás. Poznání sebe sama je zcela správně důležitým aspektem života. Nicméně níž uvádím pár příkladů k zamyšlení. 

PS: Je mi jasné, že existují lidé, pro které vzhled jako motivace funguje perfektně. Vyjímky nicméně potvrzují pravidlo.

 

Cíl vs. motivace

Než se do toho pustíme, je dobré ujasnit si rozdíl mezi cílem a motivací.

  • Cíl = nějaké konkrétní místo/podmínka které chceme dosáhout.
  • Motivace = náš motiv, důvod, proč chceme cílů dosahovat. 

 

Čím se motivovat 

1. Funkce:

Jdou mi lépe věci, které rád dělám. Nebolí mě kolena při vycházce se psem. Konečně mohu lézt s dětmi na strom. Můžu dělat sport, který se mi líbí. Nezadýchám se při chůzi do schodů. Konečně můžeme vyrazit na túru do hor. Uběhnu půlmaraton.
 

2. Pocity:

Typicky eliminace bolesti nebo dobrý pocit z nějaké činnosti. Tohle teoreticky může zahrnovat i dobrý pocit z toho, že vypadám dobře. Ale ten většinou přijde až po delší době. Super je najít si činnost, která vás naplňuje radostí bez ohledu na výsledky. 
 

3. Výzva:

Ano, cvičit je nepohodlné, ale já to zvládám. Každým tréninkem je to lehčí a lehčí a já se cítím lépe. Toto rozhodně není pro každého, ale stojí za vyzkoušení. 

ProTip: Obejděte motivaci.

Motivace a síla vůle jsou samozřejmě důležité, ale nemůžeme na ně spoléhat neustále. Motivaci nemáme vždy. Budou existovat dny, kdy to "prostě nejde" - je jedno jestli kvůli osobním/pracovním problémům nebo konstelaci hvězd. Zcela přirozeně se Vám nebude chtít. 

V takovém případě nastupuje síla vůle - prostě se "donutíte". To je samozřejmě v pořádku a všichni víme, jak vysoce je vůle ceněná. Nicméně se jedná o vzácnou komoditu. Síla vůle je omezená a každé nasazení ji trochu vyčerpá. Není tedy univerzálním řešením. 

 

Nastavte si prostředí

Pokud dokážeme prostředí dostat na naši stranu, síla vůle nebude potřeba a motivovat se bude mnohem lehčí. 

Skutečná sebekontrola není překonání se v určitém okamžiku. Jsou to správná rozhodnutí, nastavující prostředí tak, že se nebudeš muset překonávat

Nastavením okolního prostředí si dokážete hodně ulehčit. Klasický příklad “Když nemám doma snickers, nemusím překonávat chuť na snickers”.

  • Rutina: Vytvořte si pravidelný rozvrh. Pravidelnost ve cvičení pomáhá motivaci. Zejména po chvilce kdy už si zvyknete že v určitou dobu cvičíte. Když také počítáte s tréninkem dopředu (a vezmete si třeba i do práce oblečení), je pak těžší se na něj vykašlat.

  • Skupina lidí, kteří chtějí to samé: Protože lidé v dobré skupině fungují lépe. Pokud budete mít kamarády, kteří vás podporují a mají podobné cíle, budete fungovat mnohem lépe.

Zpět