Bořiči mýtů #9: Při velkých vahách je třeba opasek

22. 02. 2021 SílaMýtusZáklady

Jak je to s tím opaskem? 

Nejčastější pomůcka v silovém tréninku, se kterou se můžeme setkat, je opasek. Můžeme je najít skoro v každé posilovně a mnoho lidí věří v jeho ochranné účinky bederní části zad nebo v nich alespoň vyvolává psychologický efekt ochrany. Nicméně u mnoho lidí může opasek způsobit více špatného než dobrého. Opasek není zkrátka pro každého a jako vždy záleží na individuálním přístupu a pochopení obou stran mince.

Ativace středu těla

Není divu, že většina nadšenců ve fitness komunitě sahá na opasek pokaždé, co se vrhne na základní cviky (mrtvý tah, dřep, bench press). Nejčastější zranění se totiž objevuje právě v bederní páteři. Obviňuje se zde především nedostatečně posílený a aktivovaný střed těla. Tvrzení, že nošeni opasku oslabí střed těla není pravdivé. Nosením opasku naopak zvýšíme aktivitu klíčových svalů středu těla při zvedání těžkých vah. Čím větší tlak působí na náš střed těla, tím stabilnější bude. Správně používaný opasek zlepšuje aktivaci vnitrobřišního tlaku a pomáha tak chránit páteř a držet ji v neutrální pozici v náročných pozicích.

Jestli je váš cíl zvedat co největší váhy, pak je opasek nejspíše dobrá investice. I kdyby se jednalo pouze o pár kg navíc, stále je to velký rozdíl, pokud to sečteme za delší časové období. Na druhou stranu nemá smysl opasek nosit při každém cviku, ale pouze tam, kde dochází k aktivaci svalů okolo páteře a intenzita cviku není vyšší než 85-90% z vašeho 1RM (one rep max). 

Není pro každého

Trénink bez opasku je nejspíše dobrý nápad pro začátečníky, kteří nemají se silovým tréninkem žádnou zkušenost. Pokud s tréninkem začínáte, je potřeba s prvně naučit správné mechanismy pohybu, aktivaci potřebných svalů, získat potřebný rozsah pohybu nebo umět efektivně dýchat. Pokud nezvládnete provést daný cvik optimální technikou, těžko vás před následnou katastrofou zachrání opasek. 

Na druhou stránku existují také osoby, které chtějí posilovat bez používání ostatních pomůcek a je to v pořádku. Opasek absolutně není potřeba a nehrozí vám zvýšené riziko zranění, pokud máte vše perfektně zvládnuté. Pravděpodobně, ale nebudete schopni zvedat takovou váhu, jako s ním.

Jak začít bez opasku?

Začátečníci by se měli dříve, než se vrhnou na nošení opasku, naučit základní principy samostatné aktivaci středu těla. Jako první krok zde je umět správně vyvolat dostatečnou tenzi a stabilizaci v trupu, která bude sloužit jako opora při těžkých vahách. Střed těla tvoří více než 30 svalů, které fungují vzájemné symbióze. Začít se základními cviky pak můžete ihned, stačí pouze volná osa bez závaží, kdy se budete soustředit pouze na mechaniku a provedení pohybu.

Co si z toho odnést?

  1. Pokud chcete překonávat své limity a být co nejsilnější, opasek vám přitom dokáže pomoct a umožnit zvednout více váhy

  2. Opasek zlepšuje nitrobřišní tlak a pomáhá držet stabilní páteř. 

  3. Není vhodný pro začátečníky, kteří naopak musí pracovat na technice pohybu

Pokud si chcete vychytat střed těla na maximum, od dýchání přes aktivaci až po pokročilé cviky - náš program je přesně pro vás: Najdete ho tady.

První týden je zdarma, stačí se jen zaregistrovat ;)

Zpět