Nehledej dokonalý program

10. 12. 2020

Žádný program není dokonalý

A je to tak v pořádku

Odvážné tvrzení od lidí prodávajících cvičební programy. Střelili jsme se právě do nohy? Jak to teda vlastně s těmi plány je? Znamená to, že žádný není dobrý? Mám spálit svůj notýsek, potažmo počítač a všechno dělat na "freestyle"? Ne tak rychle ...

Špatně pochopená dokonalost

Problém není s tréninkovými plány (tedy alespoň ne s našimi), hlavní jádro potíží se nachází v představách veřejnosti o tom, jak probíhá trénink, k čemu slouží tréninkový program nebo nedej bože - "Dobrý tréninkový program". Obecná představa o "dobrém" tréninkovém plánu často vypadá nějak takto (redakčně zveličeno):

  • Zvládne všechno najednou - "Chci zároveň zhubnout břicho a nabrat svaly na ramenou. A taky jsem se vsadil s Frantou z kanclu že dřepnu 100kg. Jo a zmiňoval jsem, že za dva měsíce běžím půlmaraton?"

  • Vydrží navždy - "Stačí mi jeden papír, na celej rok, to je jasný. Váhy si můžu přidávat sám ne?"

  • Nemusí se nijak přizpůsobovat - "Prostě chci jen cvičit a nepřemýšlet u toho"

Není divu že s takovými očekáváními každý program dříve nebo později zklame. Nemůžeme se ale zlobit. O fungování těla a jeho implikacích se ve škole většinou neučíte. Ale nebojte se, po dočtení tohoto článku rozhodně budete moudřejší. Jaké jsou hlavní faktory ovlivňující tréninkový program?
 

Tisíc lidí, tisíc chutí

Není žádné překvapení, že každý člověk je jiný. Máme různé silné a slabé stránky. Neseme si unikátní zkušenosti, opotřebení a někdy i zranění. Utvářelo nás unikátní prostředí, ve kterém jsme vyrostli a ve kterém se nyní pohybujeme. Naše geny dávají každému z nás unikátní příležitosti.Těžko můžeme očekávat, že jakýkoliv program naprosto přesně vystihne tuto individuální podstatu. Dokonale nám sedne od prvního momentu, bez toho abychom dělali jakékoliv úpravy. Ale i kdyby to tak bylo, vydrží to mnohem kratší dobu, než si myslíte.

24 hodin, 24 možností

Člověk se mění. Tuto větu máme většinou spojenou s delším časovým obdobím ale vězte, že člověk se mění i během dne. Chcete to poznat na vlastní kůži? Navrhuji experiment:

Energetický deník

Zkuste se zamyslet, jestli se celý den cítíte stejně. Pravděpodobně ne. Porovnejte vaši motivaci, energii a soustředěnost v různých fázích dne. Také se zaměřte na činnosti a lidi. Po kterých činnostech vaše fyzická energie roste a po kterých klesá? A jak je to s motivací a psychickou energií? Co vaše soustředění? Jak to ovlivňují lidé, se kterými jste v kontaktu? Zkuste si týden nebo dva dělat zápisky - Možná budete překvapeni jak moc se vaše nálada mění.

Nejste zrovna experimentální tip? Nevadí, zkusím to shrnout: 

Naše vnější a vnitřní prostředí nás neustále formuje - během měsíců, týdnů i dnů

Začíná to cykly, ve kterých náš organismus pracuje během dne. Tzv. ultradianní rytmy (menší brácha provařených cirkadiánních rytmů) jsou souhrné označení pro celou škálu procesů které procházejí rytmickými změnami v průběhu dne. A to se bavíme o "normálním", nudném dni.

Jakmile přidáme vliv prostředí, naše individualita dostává nový rozměr - individualitu zkušeností, které zažíváme. Vše ovlivňuje váš organismus, úroveň energie a tím i trénink. Měli jste těžký den v práci? Máte méně energie do cvičení. Možná jste dokončili projekt a máte radost -> víc energie. Myslíte na návštěvu "oblíbených" příbuzných a vánoční shon? -> možná máte chuť se fyzicky vybít, ale pozornost není 100%. Nekonečné množství možností.

Start, cíl, směr

Takže jakýkoliv program je naprosto k ničemu, protože se neustále zmítáme v divokém moři chaosu a nikdy nemůžeme znát všechny proměnné? To je dost depresivní. A proč to tedy lidem funguje?

Realita naštěstí není tak černá. Ano, náš organismus je extrémně komplexní a v určitém smyslu čím více pronikáme do detailů, tím víc zjišťujeme, jak málo toho vlastně víme. Na druhou stranu, pokud by adaptace probíhala jen po splnění chirurgicky přesných individuálních podmínek, jako druh bychom moc dlouho nepřežili. Takže chillout a po dlouhé sekci o nevýhodách tréninkových programů si pojďme popovídat o jejich výhodách a vhodných použitích.

Málo je hodně, všechno je nic

Co je tedy vlastně tréninkový program? A teď pojďme až na dřeň, k metafyzickému základu (nebojte, nebudeme tu dlouho). Program je model, pomocí kterého zjedodušujeme realitu (za určitým účelem). Hned vysvětlím, co tím myslím. Svět je nekonečně složitý. I v rámci cvičení máme obrovské množství možností. Můžeme rozvíjet kardiovaskulární systém, koordinační schopnosti, sílu, budovat "břišní pekáč" (facebook reklama), učit se stojku a spousty dalších věcí. Co ale nemůžeme dělat, je vše najednou. Vše znamená nic. Potřebujeme někam zaměřit pozornost, zvolit si na co se budeme soustředit a co prozatím vyhodíme. Zkrátka PROGRAM

  • Program nám dá základní filtr pro to, co dělat a nedělat. Jak jsme si řekli výše, nikdy nebude dokonalý. Možná vyřadí pár individálně důležitých cviků a zařadí pár individuálně nedůležitých. Nicméně bez tohoto více či méně hrubého filtru jsme absolutně ztraceni.

  • Program nám dá místo, ke kterému se ubíráme (cíl) a/nebo naznačí směr. Cíl má extrémně důležitou roli. Zaměřuje naši pozornost a umožňuje efektnivní práci. Mapa i kompas jsou k ničemu když nevíš, kam chceš dojít. Když nevíte co chcete, jak toho chcete dosáhnout?


 

Je v pořádku chtít balíček

Proč platit za něco, co můžu udělat líp sám? Tělocvičnoví matadoři s roky zkušeností mají teď jistě ruku ve vzduchu:

"No pozor! Všechny tyhle problémy mají jednoduché řešení! Prostě si sám urči cíl, udělej výzkum nejlepších metod a cviků a postav si trénink přesně podle sebe. A na změny pak budeš reagovat tím, že si přizpůsobíš plán jak je potřeba."

Ano, máte pravdu. Člověk s dostatečně velkým množstvím znalostí a volného času může být z velké části "sám sobě trenérem" a spousta lidí to tak dělá. Problém je, že je to náročné. Časově, vědomostně, energeticky. Než se od bodu "nevím nic" tímto stylem dostanete do bodu "jdu cvičit s jasným cílem a představou", může to trvat dost dlouhou dobu. Ostatně proto si lidé platí osobní trenéry. V podstatě delegují studium, přemýšlení o plánu a jeho navrhování na trenéra. Stejně jako trenér deleguje starost o svůj web programátorovi a nedělá si ho sám (fakt, nedělejte to sami, zkoušel jsem to).

K čemu je program?

Pro někoho je dobře navržený "rigidní" program nejlepší možností, jak začít. Dodá cíl, metody, postupu a určitý manévrovací prostor. Alespoň tak se snažíme naše programy navrhovat my. Jako odrazový můstek ke starosti o tělo pro lidi, kteří by se k ní jinak nedostali. Pár měsíců, během kterých si osvojíte naprosto základní principy a zkusíte, jaké je to dostat se k určitému cíli. Vše je navíc doplněno o edukační sekci, kde se o každém z témat obsažených v programu dozvíte více i v teoretické rovině. Možná pak vyrazíte na svou více individuální cestu nebo také ne. A to je zcela v pořádku. My trenéři občas rádi zapomínáme, že cvičení není celý svět.

Rigidní a více nalinkovaný program je v pořádku, pokud chápete do čeho jdete a uvědomujete si limitace a svoji zodpovědnost. Vy můžete ovlivňovat jak trénujete, odpočíváte, jíte a spíte. A je na vás zhodnotit, jestli je zrovna dnes důležitější trénovat než odpočívat. Tohle zůstane na Vás téměř vždy, protože ani ten nejlepší trenér není ve vašem těle.

Zpět