5 tipů do začátku

25. 11. 2020 Základy

Však prostě začni, třeba chodit, to je přirozený 

Když se bavíte o začátcích ve cvičení nebo tréninku, existují dva extrémy - jeden velí, že “prostě začni, lev se taky nepřipravuje”, druhý “když uběhneš kilometr bez půlroční přípravy, umřeš”. Dobrá, možná to trochu přeháním. Můžeme se ale shodnout, že situace začátečníků není záviděníhodná. Zvlášť v dnešní době, kdy každý má internet (za peníze) a názor (zadarmo). Vyznat se v té záplavě videí, článků, komentářů a argumentů je na zbláznění. Ostatně tento článek pravděpodobně čteš, protože ti to není zcela jasné.Část problému s “jak začít” a zdravým životním stylem obecně je, že jakákoliv rada hodně závisí na kontextu. Univerzální poučky jsou málokdy kompletní. Přesto ale existuje jakýsi obecný směr, kterého je dobré se držet. 
 

1) Nejdřív začni 

Pokud čteš tento článek proto, že chceš začít cvičit, zavři počítač a bež si zacvičit. Teď hned. Je jedno, co budeš dělat a je jedno jestli to bude 100% správně (dobře, možná nechoď hned zdvihat maximálku na deadlift). Prostě běž a článek dočti potom.

Jsi zpět? Super! Problém většiny lidí totiž není že cvičí špatně. Oni pro všechen výzkum a obavy nezačnou vůbec. Je úplně jedno kolik rad, článků nebo studií si přečteš. Pokud tyto znalosti neuvedeš do praxe, dělal jsi to zbytečně. Někdy máme představu, že dříve než začneme, musí všechno být perfektní, jinak ani nemá smysl cokoliv dělat. Mám pro tebe novinku - žádný plán není a nikdy nebude perfektní (téma na článek). Z hlediska začátečníka a motivace je “prostě začít” a detaily řešit potom mnohem důležitější - s jasnými výjimkami jako salto, maraton nebo 150kg na dřepu. 
 

2) Urči si cíl (a plán)

Já vím, já vím, nejtěžší věc hned na začátek. Nicméně určit si cíl je nesmírně důležité. Dá ti to organizovanost, motivaci, jasnější kurz. Pokud víš co chceš, je mnohem jednodušší zjistit, jak toho dosáhneš. Je super, aby cíl byl konkrétní a měřitelný (aka abys poznal, když ho dosáhneš) - věci jako “vypadat dobře” nebo okřídlené “zpevnit se” moc nefungují. Pro začátek se můžeš soustředit na vychytání základů. Většina lidí pak má celkem jasnou představu, co je láká. Mohou to být činky, běhání, kalistenika nebo nějaký specifický prvek - na tom nesejde. Konkrétní cíl ti dá konkrétní směr a to je důležité. Na určení cíle potom navazuje alespoň základní plán. Chceš totiž dělat věci, které tě k cíli dovedou. Pod pojmem “tréninkový plán” si lidé často představí něco jako manuál od vesmírné stanice, nicméně to nemusíš přehánět - pro začátek stačí základní rozpis kdy trénuješ a co je obsahem daného tréninku. Zase opakuji: Vím že je to těžké, možná i trochu děsivé. Dát si jasný cíl sebou nese riziko, že ho nedosáhnu a budu se cítit blbě. Dělat věci “napůl” je pro naše ego bezpečnější a pohodlnější, nicméně málokdy nás dovede k nějakým větším výsledkům. 


#JeďTvrděNeboJeďDomů
 

3) Začni základy 

“Pevné základy” jsou hodně vágní pojem, takže půjdu s kůží na trh a trochu to specifikuju: 

  • Aktivovaný střed těla 
  • Rovnováha na jedné noze (a práce chodidla)
  • Základní pohybové vzory jako dřep, ohyb, vis či pohyby lopatek.
  • Základní mobilita (kontrola a rozsah) všech kloubů
  • Základní koordinace (kooperace, tak abych se dokázal třeba otočit a neurval si přitom koleno) 

Některé z těchto věcí jsou jasné, jiné pro tebe možná trochu obskurní a to je zcela v pohodě. Základ je nevrhnout se hned do víru věcí, na které tělo není připraveno. Jak to zjistíš? Opět tréninkem z&aacu ...

Článek můžeš dočíst pouze po zakoupení některého z našich programů

Přehled programů

Zpět